10 juli 2012

Julian Assange - joker i leken

Fyndade Julian Assange självbiografi idag "Memoarer är prostitution". Det är så mycket profilering nu för tiden och så mycket som i grund och botten är ointressant om kändisar. Jag är ingen favorit av till exempel kändisar på slott eller expertsoffan på nyhetsmorgon. Det handlar för mycket själva profileringen än om det som verkligen är intressant i kändisars liv och i expertsoffan, när man slår på nyhetsmorgon, är många av deras svar av den natur att de inte kräver särdeles mycket tankemöda och då tröttnar jag snabbt. Så i princip läser jag bara exempelvis biografier av kändisar som har något att säga och jag har fått för mig att Assange är sådan. Även om jag tror att han naturligtvis kan vara en ful fisk också.

Hur som helst. Man kan tycka vad man vill om Julian Assange men jag gillar när människor inte bara snackar och tycker en massa, att det finns lite handling bakom orden. Jag tror nog också att Wikileaks kan vara ett sätt att komma åt korruption och rent kriminellt beteende av skilda stater; ta bara bankhaveriet på Island. Där blev islänningarna skyldiga ungefär 100 000 per person medan banken försvinner som en hägring i öknen. Hur länge hade vi fått vara obehagligt ovetande om det utan Wikileaks?

Med andra ord har vi ett problem i världen. Vi har ett problem jag tror ingen kan riktigt greppa vidden av och det är politiska ledare och företagsledares kriminalitet. Fabio de Pasquale, italiensk åklagare som utreder Berlusconi och den korruption som var under hans tid, säger att vi har passerat den gräns där vi utan tvekan kan betrakta politiska ledare och företagsledare som brottslingar. En brottslighet som också är svårare att komma åt än vad ett vanligt crash and grab-rån är exempelvis.

Det är kriminella som styr vår värld idag och även om nätverket som Fabio de Pasquale ingår i verkar den lagliga vägen för att sätta dit brottslingarna, och det alltid är bäst, så tycker jag ändå att Assange Wikileaks har sin funktion eftersom det han gör har en annan effekt.  Jag vet inte eller vi vet inte. Den arabiska våren exempelvis kanske skett ändå, utan att Wikileaks läckte om mutor och korruption i Tunisien vilket ledde till att folk blev förbannade. Men kunskap ovärderligt för hur vi människor ser på den verklighet vi lever vi. Det är ju på samma gång sant att propaganda och att hålla folk ovetande också håller folk lugna. Diktaturer gör allt de kan för att hålla de på gräsrotsnivå okunniga och det måste finnas någon moteld för sånt.

En biljon dollar betalas varje år ut i mutor i världen under tiden människor svälter eller Försäkringskassan i Sverige larvar sig och ska vägra betala ut några kronor i ersättning för någon som är dödssjuk. Det är inte samma värld och "inte samma konto" jag vet. Men vi vet, vi vanliga vet, att det är viktigt att rätt ska vara rätt. Det lär vi oss från vaggan. Vi ska betala för oss. Vi ska betala skatt så vi kan få ersättning när vi behöver det. Vi vet att får du en extra hundralapp på kontot och Försäkringskassan upptäcker det så ryker ersättningen.

Vi alla vet alltså att vi mäts med olika måttstock och att dubbelmoralen är till för att vissa ska roffa åt sig och andra svälta. Skenheligheten och lögnerna och inte minst fräckheten får mig och många med mig att må illa men det är svårt att komma åt det hela. På det sättet är Assange en joker i leken. Wikileaks har ställt allt på ända. Det visar brottslingarna att de inte är så trygga som de tror och det är bra. Det är bra att det får skälva lite i grunderna.Vi ska inte behöva sitta ovetandes om att de blåser oss och äter stulen oxfilé under tiden vi äter förtjänade smulor från bordet. Det är inte rätt helt enkelt.

Men jag håller inte med Assange om att "Memoarer är prostitution". Varje människoliv är en kugga i detta enorma maskineri världen är och alla människor skulle kunna skriva sina memoarer för varje människoliv är så superintressant just därför och av den anledningen bara älskar jag biografier. Dock skulle jag aldrig läsa Berlusconis memoarer eftersom han säljer sig alltför lågt. Det går inte att kalla det han gör för något så ärligt som prostitution.