11 juli 2012

Det här med korvar och snoppar

En reklamskylt för korv  i Simrishamn har väckt känslor för att den associerar till en avsugning. Skylten har bedömts som sexistisk och KD: s Felicia Lundqvist protesterar mot att skylten tagits ner. Hon säger att skylten kan lika gärna föreställa en man med röd mun och röda naglar. Tror hon på det själv? Jag vet att unga människor måste tycka tvärtom än etablissemanget men KD förvånar mig igen. I ett annat sammanhang, vid en konstutställning, tyckte de det var helt okej med en bild på en kvinna som la handen om en hingstlem men fel med bilder som visade helt vanlig eller normal sex (eller vad man ska kalla det ). Är de födda igår inom KD?

Alltså vad är det som är så svårt att fatta i det här att det måste bli sådant liv? Vi har ju ältat detta sedan sextiotalet och ändå kommer samma gamla diskussion upp. Till saken hör nämligen också att man tyckte det var olämpligt att den här avsugningsskylten satt där när barn gick förbi  ja och om inte annat så var de där och köpte korv. "Barn fattar inte skylten." försvarade sig korvägaren med. Ha ha, men var har han varit de sista tjugo åren? I alla fall inte bland barn och ungdomar. Klart de fattar och fattar de inte ska de inte utsättas för hel eller halvporr. Det bestämde vi ju för tjugo år sedan när Konsum tog bort porrtidningarna från hyllan.

Nån jäkla gång måste vi börja begripa varför man inte ska utsätta allmänheten för hel- eller halvporr. Det här påminner mig om det mina barn påminde mig om häromdagen. Vi hade fredagsmys ofta mitt i veckan förr i världen och då hyrde vi film. Vid ett tillfälle hittade jag en eller fler porrfilmer bland barnfilmerna och hyllan med porrfilmer låg ganska när porren. Jag var inte sen att slänga fram filmerna på disken och fråga varför i #%& dessa filmer stod bland barnfilmerna. Jag sa att jag som kund inte ville se eländet och att mina barn ska definitivt vara förskonade. Butiksinnehavaren lät mig förstå att han tyckte jag var osedvanligt knäpp och överreagerade. Nu när vi pratade om episoden skrattade jag åt det och sa: "Jag minns inte att ni skämdes och tyckte jag var pinsam. Kanske ni var så vana och det var självklart?" "Nja. Det tror jag inte. Jag blev mest besviken." svarade sonen. "Vi hann inte skämmas, det hela hände för snabbt. Plötsligt var vi ute ur butiken utan film."

Hur som helst så tycker jag i grund och botten att det är helt ok att se på porr. Om man som vuxen vill välja detta maktdrama om och om igen så fine. Jag skulle inte haft några som helst åsikter om porr handlade om det som de sägs handla om, sex, men porr handlar om makt. Porr är konstruerat så att det är den som penetrerar som har makten och det genomsyrar hela den världen. Det handlar också om pengar och och om att sälja denna maktberusning. Varken mer eller mindre. Makt berusar betydligt och ofantligt mycket mer än sex. Därför blir ofta sex perverst om det kommer i fel händer, så att säga.

Det här ska vi inte lära våra barn. Vi ska inte begå mentala våldtäkter på dem med att skylta med våra egna perversioner. De måste få nån jäkla chans också att upptäcka något själva.

Så vad har då detta med skylten i Simrishamn mer att göra då? Ja, för det första så är ju skylten sexisisk för att den associerar till en avsugning och en avsugning med röda läppar och röda naglar associerar vi till porrens värld, där inte kvinnor precis får suga av hur de vill och när de vill. Det har tydligen inte Felicia Lundqvist begripit.

För det andra så har tydligen korvgubben tydligen inte fattat att vi har barn och unga som är mer insatta än vi tror och skitsamma om de är det. Vi är vuxna och vi har ansvaret för vad vi utsätter barn för. Hans perversioner får han fantisera om hemma och sätta upp skyltar hemma hos sig. Vi ska inte utsättas andra för saker som de inte bett om. Dessutom så finns det ett ord som heter "H Ä N S Y N" och det betyder att även om man själv inte tycker att det är så farligt så kan andra tycka det. Det är t ex därför jag inte utsätter min omgivning med att gå näck, för det kan verka stötande. Helst nu när jag gått upp en massa kilo på sista tiden. Det kan skrämma slag på en känslig.

För övrigt vill jag säga att Gudrun Schyman och hela Simrishamn och alla genuspedagoger inte riktigt heller fullt ut förstått varför man inte ska ha skylten uppe. Det märks i språket. Felicia Lundqvist kritiserar feminister med den klassiska kritiken som säger feministerna överreagerar. Det håller jag inte med om att de gör men ibland tycker jag de är ger alltför analyserande svar, citat: "Det här är en sexualiserad bild. Ett praktexempel på en oreflekterad handling och på traditionellt könstänkande i syfte att locka kunder, säger kommunens genuspedagog Britten Dehlin till Ystads Allehanda""

Det där uttalandet eller citat säger oss ingenting. Jag skulle vilja att man bara en enda gång svarade något typ: "Skojar du? Vadå överreagera? Jaha förlåt, det var inte meningen att vara surkärring. Det gör väl inte så mycket då. För alla som går ner på knä och suger av offentligt blir såklart mer respekterade än självaste Silvia, och det är det vi ska känna smaken av när vi och KD mumsar på en bamse i Simrishamn. Vi sätter upp skylten igen!"