11 juni 2012

Onödiga förväntningar


Vad var det jag tänkte och hur blev det? Det är frågorna man dagligen ställer sig i mitt jobb, som lärare. I början av karriären så tror man att man ska få erfarenhet så småningom. Jag förväntade mig i alla fall att jag skulle få rutin så jag visste exakt hur jag skulle göra. Men så blev det aldrig. Viss rutin fick jag så jag kunde räkna ut lite hur ett projekt skulle sluta men helt och hållet säkert utfall gick aldrig nå. Det är alltför många saker som påverkar resultatet. Jag hade exempelvis ganska hög ambitionsnivå och ville väldigt mycket i början men det gick trögt och jag visste inte vad som var felet tills jag inte orkade själv. Då insåg jag att ambitionsnivån gjort eleverna otrygga. När de blev tryggare så gick det bättre. Ja, sådär kan man hålla på att ge exempel på allt möjligt i livet man fått omvärdera och ändra på för att passa de förutsättningar man har. Jag ska inte trötta ut någon med det. Istället vill jag fundera lite på det här med förväntningar som sådana.

Vi människor har en massa föreställningar och förväntningar på det mesta. Vi förväntar oss en underbar semester och midsommar. Har vi sett fram emot den länge så har vi också garanterat förstärkt förväntningar och så blir det regn eller så går pengar till bilen och stugan går inte att hyra och så vidare. Det blir en besvikelse så klart eftersom vi förväntat oss något och lovat oss själva något som inte går att uppfylla.

Precis likadant kan det vara med människor i vår omgivning. Vi har en viss uppfattning om dem och förväntar oss något och när de inte kan leva upp till det vi förväntar oss så blir vi besvikna. Vi kan leva med en människa och aldrig riktigt lära känna henne eller honom för att hon eller han inte tillåter det eller för att vi själva inte anstränger oss att göra det eller tar vi bara för givet att en viss människa eller relationen är på ett visst sätt tills något avslöjar något helt annat. Det är inte sällan det är något som chockar oss, gör att vi går ner på knä ett tag innan vi reser oss och börjar omvärdera personen, plötsligt har våra ögon öppnats och vi ser klarare. Vi inser att personen inte ändrats. Den är som den är och som det alltid varit men vi har inte sett det. Det är vi själva som är förändrade.

Men kan vi aldrig lita på något då? Det är som vi lever i en ständig ström av osäkerhet och risk för besvikelser. Ja, det gör vi ju egentligen om man inte vänder på det och slutar ha förväntningar, färdiga uppfattningar och fördomar om andra människor och framtiden. Jag vet. Det kan också bli ganska otryggt att leva så, och att inte ha förväntningar på människor kan även verka cyniskt. Ja, fast jag menar inte att vi inte ska tro på människor och älska människor i vår omgivning, bara se dem som de är.

Om vi kan vara helt öppna för att saker kanske inte kommer att utvecklas som vi tror och förväntar oss och lita på att det blir bra ändå så genererar det inte så mycket besvikelse. Det är svårt. Därför att vi alla vill ha en slags kontroll över tillvaron. En del vill ha mycket trygghet. Den typen går ofta i hemlighet och längtar ut. De slits mellan slå sig själva fria men är rädda för friheten eftersom den alltid för med sig lika stor mått otrygghet som frihet. Andra är mer som jag själv. De väljer hellre ofta friheten eftersom man andas lättare där, men det blir alltid på bekostnad av trygghet.

Men för oss alla blir det sällan i slutänden som vi tänkt ut i förväg. Eller hur? Det är aldrig någon som kan svara på den frågan och säga. Ja det blev helt som vi tänkt utan att lägga till några ”men”. Vi människor inbillar oss att det är vi själva som styr och har den främsta kontrollen över tillvaron och det är det ju inte. En mängd saker spelar in för att vi ska nå ett visst mål, vilket som helst: andra människor, vädret, pengar, livssituationen, banken, försäkringskassan och så vidare. Vi är exempelvis helt beroende av elektriciteten för att kunna blogga som jag gör nu. Hur vi ens kan inbilla oss att vi har så mycket kontroll över tillvaron som vi de facto tror att vi har är en gåta. Jo, för det gör vi faktiskt. Inbillar oss alltså. Det visar sig ofta i att vi tycker synd om oss själva när det inte blir som vi har tänkt. Viljan och kontrollen är vår men misslyckandet någon annans fel, med andra ord. 99,9 procent av jordens befolkning betraktar sig exempelvis betydligt oftare som offer för tillvaron än som skyldig till sina egna besvikelser. De flesta av oss kan erkänna en slags delaktighet men aldrig ta fullt ansvar för hur man hanterar andra människor som inte lever upp till förväntningarna eller för besvikelsen med semestern. Men det kan väl ändå vara ens eget fel att det regnar eller att konserten ställs in eller vad det nu kan vara? Nej, men med att inte ha de förväntningar man har på andra människor, att acceptera situationen som den är och så vidare är att göra sig oberoende av att saker och ting ska bli som man tänkt sig. Det kan bli bra ändå. Efter en nock out och en rejäl besvikelse är man alltid förändrad, aldrig densamma och om det inte vore meningen att det hela var till för att förändra oss varför är då den känslan av tillfredsställelse, mognad och insikt så stark då?

Jag vill inte skriva folk på näsan. Jag tror många begripit detta såklart. Men ändå inte. För jag möter ganska ofta människor som klagar över att omgivningen gör sig till offer och inte tar ansvar. En del kan låta barnlöshet hindra dem från all annan lycka och omgivningen känner sig maktlös. Jag själv möter offertänket på jobbet, det är ganska ofta man ser det så att det är  någon annans fel att man inte gjort läxan, och jag själv gör mig till offer för besvikelser ibland. Det är ganska mänskligt men onödigt. Det är såklart inte mitt fel att semestern inte blev som den skulle för att det regnade. Det kan jag inte kontrollera men jag kan ju kontrollera att jag är öppen för andra lösningar och att det hela kanske ska leda till något annat än vad jag trodde från början eller kan räkna ut. Det är ju också betydligt mer givande och spännande att tänka så än att hänga upp sig på ett visst resultat och det går inte att kräva av människor det de inte kan ge. Det är mitt ansvar att inte göra det och det är ett sätt att ta ansvar för situationen och inte göra den till en besvikelse. 

Poängen är vad de flesta brukar uttrycka: "Det är vad man gör det till." Det är så svårt bara när det handlar om att vi inte riktigt kan se vad vi själva egentligen gör.